You are currently viewing Ανακαλύπτω την Εθνική Πινακοθήκη!

Ανακαλύπτω την Εθνική Πινακοθήκη!

 

Καθώς το καλοκαίρι πλησιάζει κι θα υπάρχει περισσότερος ελεύθερος χρόνος, είναι μια καλή ευκαιρία για μια επίσκεψη στην Εθνική Πινακοθήκη. Η Πινακοθήκη είναι ένας χώρος που δίνει πολλά ερεθίσματα σε όλους μας, αλλά κυρίως στα παιδιά. Μπορούμε να επιλέξουμε πολλά θέματα για να μιλήσουμε μαζί τους, αλλά διάλεξα κάποιους ιδιαίτερους πίνακες πολύ αγαπητούς σε εμένα. Είναι καλό να επικεντρωνόμαστε σε λίγους πίνακες, γιατί έτσι τα παιδιά δεν κουράζονται, και εστιάζουν την προσοχή τους σε ένα θέμα.

Πώς, όμως, μπορούμε να κάνουμε την επίσκεψή μας πιο ευχάριστη και δημιουργική; Μια καλή ιδέα είναι, αφού επιλέξουμε τους πίνακες, να ετοιμάσουμε ερωτήσεις και δραστηριότητες για τον κάθε ένα χωριστά. Αρχικά, εκτυπώστε τους πίνακες που θέλετε. Κάτω από κάθε πίνακα γράψτε ερωτήσεις, είτε σχετικές με το θέμα, είτε με την τεχνοτροπία είτε με τα συναισθήματα. Επιλέγουμε ερωτήσεις ανοιχτού και κλειστού τύπου. Στις δραστηριότητες προσπαθείστε να βρείτε αντίστοιχες για την ηλικία που απευθύνεστε. Επίσης, φτάνοντας στην Πινακοθήκη, αφήστε τα παιδιά να κινηθούν μέσα στο χώρο και να ανακαλύψουν μόνα τους τους πίνακες που έχετε επιλέξει. Θα είναι σαν κυνήγι θησαυρού.

Θα σας παρουσιάσω τις δικές μου επιλογές, μαζί με κάποιες ενδεικτικές ερωτήσεις και δραστηριότητες, κι εσείς τις προσαρμόζετε ανάλογα με την ομάδα σας/ παιδιά σας.

“Παιδική συναυλία” Γ. Ιαωβίδης

Ενδεικτικές ερωτήσεις:

  • Κοιτώντας προσεκτικά τον πίνακα, τι παρατηρείτε  ως προς το περιεχόμενο και τη μορφή του;
  • Τι σας θυμίζει το εσωτερικό του σπιτιού; Πού θα μπορούσε να βρίσκεται αυτό το σπίτι; Γιατί;
  • Ποια μπορεί να είναι η ιστορία του πίνακα;
  • Τι μουσική φαντάζεστε ότι παίζουν τα παιδιά; Τι όργανα έχουν;
  • Έχετε παίξει ποτέ μουσική με τέτοια όργανα;
  • Αν σας ζητούσαν να συμπληρώσετε την εικόνα τι άλλο θα ζωγραφίζατε;
  • Πού πιστεύετε ότι βρίσκονταν ο ζωγράφος την ώρα που ζωγράφιζε τον πίνακα;

Δραστηριότητες:

  • Μπορείτε να βρείτε κι άλλους πίνακες του ίδιου ζωγράφου μέσα στην Πινακοθήκη; Τί παρατηρείτε σχετικά με τα θεματά τους;
  • Ζωφραφίστε στο χαρτί σας κάτι που σας άρεσε από τον πίνακα. Τι χρώματα θα επιλέξετε;
  • Αν είστε πολλά άτομα, με ησυχία και προσοχή, αναπαραστείστε τον πίνακα! Ποιο παιδί θα ήθελες να ήσουν και γιατί;

“Η Προσμονή” και το “Φίλημα” του Ν. Λύτρα

Ενδεικτικές ερωτήσεις:

  • Ποια μπορεί να είναι η ιστορία και των δύο έργων;
  • Τι προσμένει η κοπέλα; Από πού το καταλαβαίνουμε;
  • Πώς φαντάζεσυε το τέλος αυτής της ιστορίας; Γιατί;
  • Ποιος νομίζετε ότι είναι ο ρόλος του λουλουδιού δίπλα στην κοπέλα (και στους δύο πίνακες);
  • Τι συναισθήματα σας δημιουργούνται;
  • Πώς μπορούν αυτοί οι πίνακες να ευαισθητοποιήσουν ένα σύχγρονο ζευγάρι;
  • Βάλτε το ζευγάρι στη σημερινή εποχή, με το ίδιο θέμα. Πώς θα το παρουσιάζατε;
  • Ποιος πίνακας σας αρέσει περισσότερο και γιατί;

“Παιδικοί αρραβώνες” του Ν. Γύζη και “Το Ψαριανό μοιρολόι” του Ν. Λύτρα

Ενδεικτικές ερωτήσεις: 

  • Μπορείτε να δικαιολογήσετε τον τίτλο του πίνακα; (Παιδικοί Αρραβώνες)
  • Σε ποιο χώρο γίνονται οι αρραβώνες; Πώς φωτίζεται η σκηνή;
  • Μπορείτε να βρείτε τις μαμάδες των παιδιών και να τις σχολιάσετε;
  • Γνωρίζετε τα αντικείμενα που βρίσκονται στη δεξιά γωνία του πίνακα; Ποια από αυτά χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα;
  • Μπορείτε να σκεφτείτε αν και στις μέρες μας υπάχουν τέτοια θέματα;

 

  • Πόσο διαφορετική είναι η ατμόσφαιρα αυτού του πίνακα (Ψαριανό μοιρολόι) σε σχέση με τον προηγούμενο;
  • Πού οφείλετε αυτή η διαφορά;
  • Με ποιούς τρόπους υποδηλώνεται η παρουσία του νεκρού στον πίνακα;
  • Ποιες από τις φιγούρες θεωρείτε περισσότερο τραγική και γιατί;
  • Γνωρίζετε  τι είναι το μοιρολόι;
  • Ποιος πίνακας σας άρεσε περισσότερο;

Δραστηριότητα:

  • Ζωγραφίστε έναν πίνακα με θέμα τον θάνατο. Τι χρώματα θα επιλέγατε;
  • Βρείτε κι άλλους πίνακες με το ίδιο θέμα. Πώς τον παρουσιάζουν;

Αφήστε τα παιδιά ελεύθερα να σχεδιάσουν και να πουν αυτό που θέλουν. Στην Τέχνη όλες οι γνώμες είναι σωστές!

Καλή απόλαυση!