Το αρχαιολογικό μουσείο είναι πάντα μια καλή επιλογή για μια επίσκεψη με όλη την οικογένεια. Είναι ένας χώρος που επισκέπτεται κάποιος όχι μόνο μία φορά, καθώς τα εκθέματα είναι πολλά και με μεγάλη ιστορική σημασία.
Η δικιά μας επίσκεψη επικεντρώθηκε σε συγκεκριμένα εκθέματα, και με τη βοήθεια του βιβλίου που είχαμε, τα μελετήσαμε και μάθαμε αρκετά για την ιστορία τους, χωρίς να… βαρεθούν τα παιδιά!
Η επίσκεψη:
- Το πρώτο πράγμα που θα ήταν καλό να γίνει, είναι να βγάλετε μια φωτοτυπία τον χάρτη του μουσείου. Ο χάρτης έχει κάθε εποχή με διαφορετικό χρώμα, κι έστι από πριν ξέρετε πού θα κινηθείτε. Όταν πάτε στο μουσείο ζητήστε από τα παιδιά να σας οδηγήσουν και στην αντίστοιχη αίθουσα που θέλετε.
- Ξεκινήστε από την αίθουσα 8 όπου θα βρείτε τους Κούρους και τις Κόρες. Σταθείτε μπροστά τους και θαυμάστε τους. Έπειτα, παρατηρήστε τους πιο προσεκτικά και κάντε τους ερωτήσεις. (Το βιβλίο βοηθάει πολύ). Ρωτήστε για τη στάση του σώματος, για την ενδυμασία, για διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών, αλλά και τα χρώματα που φαίνονται. Μην ξεχάσετε να ρωτήσετε και τα συναισθήματα τους.
- Στη συνέχεια, πηγαίνετε στην αίθουσα 13, στην αρχαϊκή εποχή, και επικεντρωθείτε στις βάσεις των αγαλμάτων. Τι έλεγαν και πώς τις διακοσμούσαν οι καλλιτέχνες; (Εστιάσαμε στη βάση ενός Κούρου, που ήταν στημένος στο νεκροταφείο του Κεραμεικού, με θέμα από το γυμναστήριο). Το γλυπτό δείχνει νέους έφηβους να αγωνίζονται. Μπορείτε να ρωτήσετε τα παιδιά αν γνωρίζουν τα αθλήματα, και για ποιο λόγο είναι αυτή η εικόνα στον τάφο αυτό. Εξηγήστε επίσης, ότι μόνο οι πλούσιοι είχαν τόσο περίτεχνους τάφους, ενώ οι φτωχοί έιχαν απλούς και λιτούς.
- Σειρά έχει η Κλασική εποχή, με το μεγάλο χάλκινο άγαλμα του Ποσειδώνα του Αρτεμισίου (αίθουσα 15). Εντυπωσιακό άγαλμα! Ρωτήστε τους τι θα κρατούσε στο χέρι του, αλλά μιλήστε και για το διαφορετικό υλικό κατασκευής. Βρείτε διαφορές με τους Κούρους, αλλά και ομοιότητες.
- Στην ελληνιστική εποχή σταθείτε μπροστά στον μικρό Αναβάτη (αίθουσα 21). Είναι σαν να λέει το μικρό αγόρι στο άλογό του: “Εμπρός για τη νίκη”. Παρατηρήστε το άλογο. Ζητήστε να βρουν στοιχεία που δείχνουν ότι άλογο να κινείται. Πόσο ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα; Σε τι είδους αγώνα συμμετέχει το αγόρι; Γιατί είναι τόσος νέος ο αναβάτης;
- Στην Κλασική εποχή σταθείτε και θαυμάστε “Τον έφηβο των Αντικυθήρων” (αίθουσα 28). Παρατηρήστε το σώμα του, αλλά και τα χέρια του. Τι μπορεί να κρατούσε στα χέρια του; Γιατί ονομάστηκε έτσι;,
- Τέλος, μην φύγετε χωρίς να δείτε “Το μικρό προσφυγάκι” Αυτό το μικρό και χαριτωμένο αγόρι το έφεραν πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία το 1922. Σας θυμίζω εδώ και το υπέροχο βιβλίο που έγραψε για αυτό ο Χρήστος Μπουλώτης, με τίτλο “Το άγαλμα που κρύωνε”, εκ. Πατάκη. (πληροφορίες εδώ)
Βιβλιογραφία:
- “Με την οικογένειά μου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο”, κείμενο-επιμέλεια Α.Χριστοπούλου, Δ. Καλεσοπούλου, Υπουργείο πολιτισμού, εκπαιδευτικά προγράμματα, 2013
- “Ο Ίκαρος αφηφείται ιστορίες για αγάλματα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο”, Εύη Πίνη, Καλλιόπη Κυρδη, εκ. Παπαδόπουλος, 2009
Η όλη αυτή ξενάγηση θέλει τουλάχιστον μία ώρα. Νομίζω ότι είναι αρκετή για μια πρώτη επαφή με το μουσείο. Και φυσικά, μετά από όλη αυτή την …κούραση, πιείτε και κάτι στο ωραίο κυλικείο του μουσείου. Όλοι το αξίζουν!
Καλή απόλαυση!