Τέχνη και Τεχνολογία: Ένας διαφορετικός τρόπος προσέγγισης του θέματος … στην τάξη.
Όταν τα παιδιά διδάσκονται έκθεση στο σχολείο, και ειδικά στις τελευταίες τάξεις του λυκείου, το μόνο που θέλουν είναι απλά να γράψουν μια έκθεση, και να πάρουν ένα καλό βαθμό στις εξετάσεις. Πράγμα, βέβαια, που συμβαίνει με όλα τα μαθήματα. Είναι κρίμα, όμως, γιατί ένα τέτοιο μάθημα σαν την έκθεση, μπορεί να δώσει αφορμή για πολλές συζητήσεις και προβληματισμούς. Τα παιδιά πάντα κάτι έχουν να πουν, αρκεί να τους δώσουμε την ευκαιρία και το χρόνο για να το πουν. Κι αρκεί …να έχουν και κάποιον για να τα ακούσει!
Ένα θέμα, λοιπόν, σαν αυτό της Τέχνης, δεν μπορεί απλώς να περάσει και να μην αγγίξει κανένα νέο παιδί. Ένας καθηγητής που θέλει να μοιραστεί τις σκέψεις και τις απόψεις των παιδιών, που θέλει να δώσει κάτι παραπάνω, νομίζω ότι μπορεί να βρει χρόνο να το κάνει. Ακόμα και υπό την πίεση των εξετάσεων!
Παραθέτω, λοιπόν, κάποιες ιδέες για τη διδασκαλία της τέχνης, σε σχέση με την ανάπτυξη της τεχνολογίας.
Σκοπός μας είναι πάντα να φτάσουμε στη γνώση μέσα από έναν δημιουργικό τρόπο, και να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών μας. Σίγουρα, δε θα το πετύχουμε με όλους. Όμως και για τους λίγους, νομίζω ότι αξίζει !
- Αρχικά, μπορεί να αναθέσετε στα παιδιά ως εργασία, να παρακολουθήσουν μια εκπομπή με θέμα την ψηφιακή τέχνη. Στην πλατφόρμα της ΕΡΤ (ertflix) θα βρουν την εκπομπή «Το δίκτυο». Θα πρέπει να δουν το επεισόδιο με θέμα «Τέχνη και πολιτισμός στο διαδίκτυο»
Η εργασία τους θα είναι να καταγράψουν, με βάση την εκπομπή, τα θετικά και αρνητικά της τεχνολογίας σε σχέση με την τέχνη.
- Στην τάξη, μπορείτε να τους δώσετε για επεξεργασία το κείμενο «Πώς η τεχνολογία αλλάζει την τέχνη», Β. Ντριγκόγια, που μπορείτε να βρείτε εδώ.
Στη σελίδα αυτή θα βρείτε και πολλές ενδιαφέρουσες εργασίες, σχετικές με το θέμα μας. Είναι πολύ καλά δομημένες και με πλούσιο υλικό.
- Στη συνέχεια, μπορείτε να τους παρουσιάσετε και κάποια βίντεο ψηφιακής τέχνης, όπως αυτό . Πρόκειται για την έκθεση του Amir Baradaran, που μέσω εφαρμογής για iPhone, οι επισκέπτες του Μ.Ο.Μ.Α μπορούσαν να παρακολουθήσουν ένα βίντεο του καλλιτέχνη να πετάει πάνω σε μια καρέκλα σκηνοθέτη σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία μέσα στο μουσείο.
- Ένα άλλο ενδιαφέρον βίντεο είναι κι αυτό
Τα παιδιά δημιουργούν τη δική τους ψηφιακή κινούμενη εικόνα (animation) και σκηνοθετούν τη δική τους ιστορία. Εδώ μπορεί να γίνει και μια καλή συνεργασία με τον καθηγητή της πληροφορικής και της τεχνολογίας.
- Το μουσείο της Ακρόπολης, ήταν ένα από τα πρώτα μουσεία που έκανε την τεχνολογία σημαντικό εργαλείο του. Μέσα στην ιστοσελίδα του θα βρείτε πολλά ψηφιακά παιχνίδια, αλλά και βίντεο. Εδώ, μπορείτε να δείτε έναν γάμο στην αρχαία Αθήνα.
- Μπορείτε να κάνετε αναφορά και στο πρώτο ψηφιακό μουσείο στο Τόκιο. Πραγματικά εντυπωσιακό!
- ή να πάτε μια βόλτα στους ψηφιακούς κήπους της Ιαπωνίας!
- Τέλος, αναφερθείτε και στην έκθεση του Van Gogh που είχε γίνει στο Μέγαρο Μουσικής το 2017, και είχε προσελκύσει πλήθος κόσμου. Νομίζω ότι για το ελληνικό κοινό ήταν η πρώτη φορά που ήρθε σε επαφή με μια τέτοια ψηφιακή έκθεση.
Γενικά, αν ψάξετε στο διαδίκτυο θα βρείτε πολύ υλικό. Θα πρέπει να το προσαρμόσετε ανάλογα με την τάξη σας, αλλά και τον στόχο σας.
Και ευκαιρία για μια εκπαιδευτική εκδρομή!
Αν είστε στην Αθήνα, επισκεφθείτε το ψηφιακό μουσείο Ακαδημίας Πλάτωνος
Επίσης, μπορείτε να πάτε στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού για να περιηγηθείτε ψηφιακά σε αρχαίες πόλεις κι όχι μόνο!
Αν είστε στη Λέσβο, επισκεφθείτε το ψηφιακό μουσείου του Γ. Ιακωβίδη
Στις μέρες μας όλο και περισσότερα μουσεία καταφεύγουν στην ψηφιοποίηση, πράγμα που δείχνει την καλή …συνεργασία τέχνης και τεχνολογίας.
Σας παραθέτω μια λίστα με μουσεία που προσφέρουν ψηφιακή ξενάγηση
Είμαι σίγουρη ότι μπορείτε να βρείτε κι άλλες ιδέες για ένα … μη βαρετό μάθημα. Είναι στο χέρι μας να κάνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν την τέχνη, αλλά και τη μάθηση, με τρόπο ωραίο και δημιουργικό.
Να είστε δημιουργικοί!
και εδώ