You are currently viewing Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: “Ο φίλος μου, ο πρόσφυγας”
https://ti-einai.gr/metanastis/

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: “Ο φίλος μου, ο πρόσφυγας”

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Θέμα: Ο φίλος μου, ο πρόσφυγας

Ηλικία: 6 – 9

Διάρκεια: 90 ́

Τόπος: Σχολικό Μουσείο, Βρυσιά Φαρσάλων

Στόχοι:

      • Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία και την αξία της φιλίας
      • Να κατανοήσουν την έννοια του διαφορετικού, με έμφαση στην έννοια του
      • πρόσφυγα
      • Να έρθουν σε επαφή με την ιστορία της Μικρασιατικής Καταστροφής
      • Να αναπτύξουν τη φιλαναγνωσία τους

Το πρόγραμμα πραγματοποιείται στα πλαίσια της επετείου της Καταστροφής της Μικράς Ασίας. Μπορεί να συνδυαστεί με το μάθημα της Ιστορίας, της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας.

 

Το πρόγραμμα:

Α. Γνωριμία με την ομάδα. Μιλάμε για τον χώρο που βρίσκονται και τους κάνουμε μια μικρή ξενάγηση. Τους εξηγούμε ότι από αυτό το χώρο πέρασαν πολλά παιδιά που ήταν φίλοι μεταξύ τους, όπως είναι κι αυτά.
Μπορούμε να αφήσουμε ένα γράμμα πάνω σε ένα θρανίο και να τους πούμε ότι το βρήκαμε μέσα στο σχολείο. Το γράμμα αυτό θα είναι από έναν φίλο σε κάποιον άλλον, που θα του λέει πόσο πολύ του λείπει, γιατί έφυγε από το σχολείο και από το χωριό, για να βρει ο μπαμπάς του καλύτερη δουλειά. Έτσι, κάνουμε μια καλή εισαγωγή στο θέμα μας.

 

Β. Κάθονται όλα τα παιδιά σε κύκλο. Μιλάμε για τη φιλία και τους ζητάμε να μας πούνε ποια είναι, κατά τη γνώμη τους, τα υλικά για μια πετυχημένη φιλία. Βάζουμε στη μέση του κύκλου μια φωτογραφία από ένα μίξερ, και τους ρωτάμε τι υλικά θα βάζαμε μέσα στο μίξερ για να πετύχει μια φιλία. Τα καταγράφουμε όλα μέσα στον κάδο του μίξερ.

 

Γ. Ανάγνωση βιβλίου «Η Υπόσχεση»
Τους εξηγούμε ότι μέσα σε αυτό το σχολείο βρήκαμε κι αυτό το βιβλίο που θα θέλαμε πολύ να το μοιραστούμε μαζί τους. Διαβάζουμε το βιβλίο, προσπαθώντας να βλέπουν τα παιδιά τις φωτογραφίες.

 

Δ. Μετά την ανάγνωση κάνουμε κάποιες ενδεικτικές ερωτήσεις:

      1. Πώς σας φάνηκε;
      2. Ποια είναι τα βασικά πρόσωπα του βιβλίου; Τι διαφορετικό έχει αυτή η φιλία;
      3. Για ποιο λόγο χωρίστηκαν;
      4. Ξέρετε τι έγινε τότε; (εδώ μπορούμε να δείξουμε φωτογραφίες από την καταστροφή της Σμύρνης)
      5. Πιστεύετε ότι ήταν πραγματικές φίλες; Γιατί;
      6. Ποια είναι τα συναισθήματά τους πριν και μετά το χωρισμό τους;
      7. Έχετε φίλους από άλλες χώρες;
      8. Εσείς δίνετε υποσχέσεις; Τις κρατάτε;

 

Ε. Δραστηριότητες

    1. Τα παιδιά χωρίζονται σε δυάδες. Και τα δύο παιδιά υποδύονται τους φίλους μεταξύ τους. Θα πρέπει να χωριστούν λόγω πολέμου. Τι θα έλεγε ο ένας στον άλλον; Πώς θα αποχωρίζονταν;(δραματοποίηση)

Ή εναλλακτικά

Ο ένας είναι πρόσφυγας που έρχεται για πρώτη φορά στην τάξη του άλλου. Τι του λέει; Πώς τον υποδέχεται;(δραματοποίηση)

     2. Ζωγραφίζουν μια ζωγραφιά για να τη δώσουν στον καλύτερό τους φίλο/η.

 

ΣΤ. Αξιολόγηση του προγράμματος από τους εκπαιδευτικούς της τάξης.

 

Σημειώσεις:

Το πρόγραμμα προορίζεται για το “Σχολικό Μουσείο”, ένα παλιό σχολείο, που οι Ενεργοί Πολίτες των Φαρσάλων το αναπαλαίωσαν, δίνοντας του πάλι ζωή. Όμως, με κατάλληλες αλλαγές, μπορεί να πραγματοποιηθεί και σε άλλους χώρους.

Το βιβλίο “Η Υπόσχεση” (μπορείτε να το βρείτε και σε προηγούμενο άρθρο εδώ) είναι από τις εκδόσεις “ποταμός” των Anna Conomos και Ντανιέλας Σταματιάδη.

Στις δραστηριότητες μπορείτε να φέρετε και κάποιον μικρασιάτη για να αφηγηθεί κι αυτός μια δικιά του ιστορία. Εμείς στο μουσείο, είχαμε την τύχη να έχουμε μια Μικρασιάτισσα, η οποία αφηγήθηκε κι αυτή μια παρόμοια με του βιβλίου ιστορία, και η συγκίνηση ήταν πολύ μεγάλη. Επίσης, η ίδια μας έδειξε χορούς από τον τόπο της, που μαζί με τα παιδιά χορέψαμε όλοι μαζί.

Σχολικό Μουσείο Φαρσάλων
Σχολικό Μουσείο Φαρσάλων